Publiczna Szkoła Podstawowa nr 19
im. Bronisława Malinowskiego
w Zespole Szkół Miejskich nr 1
w Kędzierzynie-Koźlu

 
OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.
You are here: Strona główna arrow Logopeda arrow Artykuły
Artykuły
Współpraca logopedy z rodzicami PDF Drukuj Email
Wpisał: Małgorzata Fąferek-Pekowska   
10.09.2014.
W mojej codziennej pracy logopedy często spotykam się z wątpliwościami nauczycieli i rodziców dotyczącymi najodpowiedniejszegomomentu zgłaszania się z dzieckiem do specjalisty zaburzeń mowy.

      Pytania rodziców i nauczycieli dotyczą najczęściej:
  • zasobu głosek jakie dziecko powinno wypowiadać w wieku 2, 3, 4, 5 lat;
  • wieku, w którym można, czy też należy zgłosić się z dzieckiem do logopedy;
  • postępowania  w przypadku  wystąpienia  u dziecka  zacięć, powtórzeń czy pauz w mówieniu.

Zainteresowanych tematem zachęcam do zapoznania się z artykułami zamieszczonymi w zakładce Logopeda/Artykuły.
Czytaj całość…
 
Moje dziecko chyba się jąka PDF Drukuj Email
Wpisał: Małgorzata Fąferek-Pekowska   
10.09.2014.
    Z takimi wątpliwościami i prośbą o pomoc zgłaszają się często do logopedów rodzice dzieci w wieku przedszkolnym.
    Zacięcia w mowie, poprzedzanie wypowiedzi samogłoską (a mama, a daj), powtarzanie głosek (pppociąg), sylab (bababalon), wyrazów (daj daj daj mi) oraz  występowanie długich przerw w mowie spontanicznej to nie zawsze początki jąkania.
    Te niepokojące trudności mogą występować prawie u wszystkich dzieci w okresie od drugiego do piątego roku życia. Mamy wtedy do czynienia z rozwojową niepłynnością mówienia (w skrócie RNM) zwaną  potocznie „jąkaniem fizjologicznym”.
Czytaj całość…
 
Kiedy zgłosić się z dzieckiem do logopedy? PDF Drukuj Email
Wpisał: Małgorzata Fąferek-Pekowska   
10.09.2014.
   Wielu rodziców zadaje sobie to pytanie. Odpowiedź jednak nie jest prosta, bo rozwój mowy u każdego dziecka przebiega w sposób indywidualny. Normy rozwojowe określają, że głoski szumiące sz, ż, cz, dż, powinien prawidłowo wypowiadać pięciolatek, a głoskę r - sześciolatek. Zdarza się jednak, że wymienione głoski potrafi poprawnie wymówić już dwulatek, natomiast wyraźnie sepleni (zaniedbany pod względem wychowawczym) uczeń klasy trzeciej czy nawet szóstej.
    Powstanie i utrzymywanie się wady wymowy zależy najczęściej od nieprawidłowej pracy mięśni języka, która spowodowana może być: nawykowym oddychaniem przez usta, powiększeniem trzeciego migdała, zbyt krótkim wędzidełkiem podjęzykowym, wadą zgryzu, chroniczną niedrożnością nosa lub innymi nieprawidłowościami w budowie i funkcjonowaniu narządów mowy.
Czytaj całość…
 
Konkurs recytatorski dla klas I-III PDF Drukuj Email
Wpisał: Małgorzata Fąferek-Pekowska   
06.12.2010.
Dnia 7 grudnia 2010r. troje naszych uczniów reprezentowało naszą szkołę w VII Międzyszkolnym Konkursie Recytatorskim dla uczniów klas I-III "Poeci dzieciom - dzieci poetom", ktory odbył się w Publicznej Szkole Podstawowej nr 18 w Kędzierzynie-Koźlu.
 
Czytaj całość…