Publiczna Szkoła Podstawowa nr 19
im. Bronisława Malinowskiego
w Zespole Szkół Miejskich nr 1
w Kędzierzynie-Koźlu

 
OOPS. Your Flash player is missing or outdated.Click here to update your player so you can see this content.
You are here: Strona główna arrow Kącik rodzica
Kącik rodzica
Telewizja, komputer, Internet a rozwój dziecka PDF Drukuj Email
Wpisał: Joanna Białobrzeska   
10.12.2015.

Pewne osiągnięcia techniki wrosły w nasze życie i stanowią nieodłączny element codziennego krajobrazu. Trudno dziś jest wyobrazić sobie dom bez telewizora czy komputera. Czy zastanawialiście się jednak kiedyś nad tym jaki wpływ te „cuda techniki” mają na najmłodszych???

Czytaj całość…
 
Wpływ mediów na rozwój psychofizyczny dziecka PDF Drukuj Email
Wpisał: Joanna Białobrzeska   
28.10.2015.

Człowiek współczesny stał się niemal synonimem kogoś uzależnionego.  W naszych czasach poważnym zagrożeniem jest nie tylko alkoholizm czy narkomania, ale także uzależnienie od telewizji, komputera i Internetu. Problemy wychowawcze, trudności i niepowodzenia szkolne bywają często ściśle powiązane z nimi. Ich wzajemny związek jest często niedostrzegany i lekceważony przez rodziców. Telewizja jest obecnie najpopularniejszym środkiem masowego przekazu, a jej oglądanie stało się najczęstszą formą spędzania wolnego czasu dzieci, młodzieży rodziców ludzi dorosłych. Wielu rodziców to zadawala, mają swoje pociechy pod kontrolą,  a one nie absorbują ich swoimi problemami. Wydawać by się mogło, że same korzyści płyną z takiego stanu rzeczy. Ale czy tak jest naprawdę? Okazuje się, że nie. Skutki długiego przebywania dziecka przed telewizorem czy monitorem komputera mogą okazać się tragiczne dla jego rozwoju psychofizycznego. Telewizja, komputer, Internet to środki dostarczające wielu różnorodnych wrażeń wzrokowych  i słuchowych, mocno obciążających układ nerwowy człowieka. Zmuszają go one do nieustannej koncentracji i pracy co prowadzi do zmęczenia. Jest to szkodliwe szczególnie dla dzieci charakteryzujących się delikatnym układem nerwowym. Doraźnie objawia się to słabszą koncentracją uwagi, niepokojem ruchowym, mniejszą sprawnością manualną, nadpobudliwością, rozdrażnieniem. Migocący obraz pojawiający się na ekranie telewizora lub monitora działa bodźcowo na ośrodkowy układ nerwowy. Wzory telewizyjnych bohaterów odgrywają bardzo duże znaczenie w życiu dzieci i młodzieży, która nierzadko stara się naśladować je, czy to poprzez powielanie samego zachowania ulubionej postaci, czy też przez naśladowanie prezentowanej przez nią mody, a także często wulgarnego języka.
 

Czytaj całość…
 
Komunikacja między rodzicami a dziećmi w okresie dojrzewania PDF Drukuj Email
Wpisał: Joanna Białobrzeska   
20.05.2015.

Okres dojrzewania dzieci to swego rodzaju sprawdzian, przede wszystkim dla rodziców, dla ich mądrości, wrażliwości i tolerancji.
Nastolatkowie zachowują się często tak, jakby byli w pełni dojrzali i mogli samodzielnie podejmować decyzje, na jakiś czas izolują się od rodzinnej codzienności, znikają w swoim pokoju i chcą pozornie własne problemy rozwiązywać samodzielnie. Są to tylko pozory, bowiem również dorastające dziecko potrzebuje akceptacji rodziców, musi czuć, że jest kochane, chociaż akcentuje swą odrębność zamykaniem się w swoim pokoju, głośnym słuchaniem muzyki lub stałym przebywaniem w grupie rówieśniczej.
Mądry rodzic nie może ani uporczywego milczenia, ani agresji słownej nastolatka traktować personalnie i reagować równie agresywnie, na przykład krzykiem protestować przeciwko trzaskaniem drzwiami czy ciągłym zrzędzeniem przeciwko zbyt późnemu powrotowi do domu. Ciągłe narzekanie na zachowanie nastolatka niczego nie zmieni w relacjach z rodzicami. Również metoda nakazów i zakazów ani kar nie zbliży ich do siebie, spowoduje jeszcze większą przepaść między nimi.
Cóż zatem należy robić, kiedy dziecko sprawia kłopoty?

Czytaj całość…
 
Co z tą agresją? PDF Drukuj Email
Wpisał: Joanna Białobrzeska   
28.04.2015.
W ostatnim czasie temat agresji w szkole jest bardzo często poruszany. Stało się to za sprawą tragicznych wydarzeń z udziałem uczniów niektórych szkół.  
Dlaczego dzieci są agresywne, dlaczego w wielu sytuacjach, w których można zachować się inaczej, dochodzi niestety do zachowań agresywnych?
Przyczyn zachowań agresywnych uczniów jest wiele. Przede wszystkim warto uświadomić sobie, że agresja jest zachowaniem wyuczonym tzn. dziecko obserwowało taki rodzaj zachowań u innych. Wzorców agresji z całą pewnością dostarcza telewizja i komputer. Wzorców agresji dostarczają także dorośli. Jeżeli rodzic nie kontroluje filmów, które dziecko ogląda, nie ma wpływu na to, jakich gier używa na komputerze  dziecko, a w wychowaniu często ucieka się do krzyku i kar cielesnych, to z całą pewnością przyczynia się do powstawania agresji u własnego dziecka.  Dzieci mogą także prezentować zachowania agresywne jako reakcję na długotrwały stres, trudne sytuacje w szkole i w domu, kłopoty rodzinne i inne sytuacje, które mogą u dziecka wywoływać duże napięcie emocjonalne. Odreagowanie tych napięć następuje  często właśnie w formie zachowań agresywnych.
Czytaj całość…
 
««  start « poprz. 1 2 3 4 5 6 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 9 - 12 z 21